Home » Waarom is Yin Yoga zo goed voor je?

Waarom is Yin Yoga zo goed voor je?

Gepubliceerd op 6 juni 2018 11:20

Yin Yoga is tegenwoordig best populair en ook niet meer weg te denken uit ons yoga aanbod. Sterker nog: het is op dit moment de Yoga-vorm die in combinatie met yang yogastijlen het meest wordt gegeven!

Ik begrijp het helemaal! Ik ben zelf enorm fan ! Het geef me precies dat wat ik nodig heb: tijd en ruimte om te voelen en een diepe ontspanning.

Deze behoefte leeft bij veel mensen omdat we vaak druk en stress ervaren in ons dagelijkse leven. Juist daarom besluit men vaak om yoga te gaan doen.

Maar waarom vinden we het zo deugddoend ? Waarom is Yin Yoga zo goed voor je?

1. Je hoeft niets te doen

Bij Yin Yoga hoef je niet iets actiefs te doen om in de houding te komen. Juist door niets te doen, gebeurt er wat. Door je helemaal aan de houding over te geven, de zwaartekracht haar werk te laten doen, zal je voelen dat er ruimte ontstaat. Letterlijk en figuurlijk.

Ik vind het iedere keer weer verrassend om te merken dat je niet altijd wat hoeft te doen om iets te bereiken.

2. Soepel bindweefsel

Yin Yoga richt zich op het creëren van ruimte in je bindweefsel en je gewrichten. Door een houding lang aan te houden (en niet te bewegen zoals bij actievere vormen van Yoga) bereik je het bindweefsel.

Je bindweefsel speelt een grote rol bij hoe goed je in je vel zit (ook weer letterlijk en figuurlijk)

3. Balans tussen Yin/Yang

Stress en spanning hoeft niet altijd slecht te zijn, zolang er maar genoeg momenten van rust en ontspanning tegenover staat. Yin Yoga zorgt voor die balans omdat de hele les in het teken staat van loslaten en ontspannen. Je lichaam en geest kunnen hierdoor weer herstellen en opladen, en het zorgt voor een betere nachtrust.

4. Stimuleren van Chi ( energie )

Bij alle yin-houdingen worden bepaalde meridianen gestimuleerd door middel van stretch of druk, waardoor je de doorstroming van Chi (energie) stimuleert. Een goede doorstroming van Chi is volgens de Traditionele Chinese Geneeskunde de basis van een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid.

5. Zelfkennis

In de rust en stilte tijdens een houding kunnen opeens bepaalde dingen duidelijk worden (vb dat je snel afgeleid bent, je jezelf moeilijk kan toelaten om te ontspannen, je steeds je maximale grens wil bereiken,...). Soms best confronterend , maar heel boeiend.. Je leert jezelf beter kennen!

6. Mindful

Yin Yoga en mindfulness zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De basisprincipes van mindfulness lopen als een rode draad door de lessen. Je oefent in niet oordelen, je leert om je aandacht naar het hier en nu te brengen, en je niet te laten afleiden met gevoelens en gedachtes die voorbijkomen.

7. Accepteren

Dit vind ik het allermooiste geschenk van  Yin Yoga. Dat je tijdens de houdingen leert om te accepteren wat is. En dat het goed is, zoals het is.

Je lichaam is goed zoals het nu is, je ademhaling is goed zoals het nu is, jij bent gewoon helemaal goed zoals je nu bent.

Het loslaten van iets persé willen veranderen omdat het nog niet goed (genoeg) is, kan heel bevrijdend werken. Daar wordt ik een gelukiger én beter mens van!

Natuurlijk hebben we  ook Yang Yoga ( Ashtanga, Hot Yoga,..) nodig ons lichaam en geest te versterken, maar steeds in balans. Niet alleen Yin, maar zeer zeker ook niet alleen Yang!. En is gewoon zalig om je af en toe onder te dompelen in de zachte Yin-energie.

Wil je graag een lesje Yin Yoga komen meedoen?

Ik verwelkom je heel graag in mijn les!

Op vrijdagavond 20.15u bij Kim Clijsters Sports&Health Club in Bree. Meld je aan via

momoyoga.nl/TheHappyYogi/inschrijven

Op dinsdagavond 21.00u bij Body Boutique Genk.

 

Tot snel,

Vanessa,

The Happy Yogi

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.