Home » Ademhalingsoefening

Ademhalingsoefening

Gepubliceerd op 28 maart 2018 13:05

Nadi Shodhana Pranayama.

Nadi Shodhana Pranayama is een simpele, maar zeer effectieve manier om zowel je lichaam, als je geest te kalmeren.

Deze traditionele ademhalingsoefening ( pranayama) werkkt bij stress en kalmeert het zenuwstelsel.

Het reinigt en brengt onze energiebanen, die we in de yoga onze ' nadi's ' noemen, in balans.

Nadi Shodhana wordt ook weleens ' alternate nostril breathing' genoemd.

Nadi is dus een energiebaan en betekent 'stroom of flow'. Shodhana betekent reinigen.

We hebben letterlijk duizenden van die Nadi's in ons lichaam. Hier stroomt onze 'prana', onze energie door.
Door stress, spanningen en onze levensstijl kunnen er blokkades ontstaan in deze nadi's en kan onze energie, prana niet meer vrij door het lichaam stromen.

Dit gebeurt bijvoorbeeld als je steeds maar doorgaat en nooit eens even die pauzeknop indrukt. Als je jezelf nooit eens een moment van rust gunt. Je lichaam krijgt dan niet de kans om te ontspannen en zichzelf te herstellen.

Met Nadi Shodhana ademhaling breng je dit weer in balans.

 

Enkele voordelen van Nadi Shodhana ademhalingsoefening

* verbetert het zuurstofgehalte in het bloed

* brengt je zenuwstelsel in balans

* kalmeert je geest

* verhoogt je focus en concentratie

* helpt om het lichaam te reinigen

 

Deze oefening is heel fijn als je onrustig bent of een hele druke dag achter de rug hebt.
Zelf doe ik het altijd voor of na mijn yogapractice, als meditatie.

Hoe doe je nu de Nadi Shodhana ademhalingsoefening?

In onderstaand kort YouTube filmje doe ik even voor hoe je deze kan doet!

https://www.youtube.com/watch?v=I1hh2t5B-lM

Just breathe and be,

Liefs Vanessa

The Happy Yogi

 

 


Reactie plaatsen

Reacties

Jamesboicy
3 maanden geleden

Help Jack please: http://www.stob5.com/urls.php?ref=https://vk.cc/8l7kvh